Storm

Idag va det verkligen storm ute eller iaf byar med stormvindar, jag hade tänkt rida ut och galoppera idag när jag kunde rida i dagsljus men eftersom det blåste så mycket så tog jag transporten till ridhuset istället, den va ju redan påkopplad för mamma hade varit på lektion.
När jag kom fram fick jag hoppa ur och flytta höpåsar och hinkar från vägen till ridhuset och när jag skulle hem fick jag också flytta höpåse och gran(2ggr) från vägen istället. Var glad att jag inte red dit, va inte många av hästarna där som stod på alla 4 ben (tur man inte hade intaget där). Precis efter att jag hade hoppat upp i ridhuset så blev det riktiga stormbyar, det var det värsta jag har varit med om i det där ridhuset. Det lät som alla spikar åkte ur och det small överallt och hård snö åkte på taket. Men min duktiga Lotti skötte sej utmärkt medans jag var livrädd=) Jag trodde att det skulle bli till att hålla sej i manen och hoppas på det bästa eftersom hon inte gått nått nästan dom senaste dagarna och jag hade ju precis hoppat upp men hon drog bara in baken lite en gång sen var hon så duktig. Fanns väl ingenstans att fly eftersom det knaka och sprakade överallt=) som tur var lugnade det sej lite medans vi red sen satte det igång igen när jag gick och mockade efteråt. Då gick ju Lotti lös bredvid mej så jag tänkte att nu blir det nog nått ryck men icke, fast hon blev jätterädd och kastade sej iväg en gång så sprang hon inte ifrån mej, Gullfian=)
Eftersom det blåste så mycket så fick Lotti sitt halstäcke på sej.


När Lotti kommer ut i hagen så tar hon täten till höbalen, Latina är ju lika hungrig eftersom hon helst inte äter när inte Lotti är där.


Vi har varit duktiga och gjort våra läxor också från Jossan, massera bröstbenet gör jag innan jag rider och efter ridpasset gör vi två saker, först trycker jag eller rättare sagt hon trycker mot min hand som jag håller typ under svansen på sidan där stjärtmuskeln putar ut som mest, man ska hålla tills hon trycker emot så mycket som möjligt och sen släppa efter 5sek, det lärde hon sej påengång=)
Den andra saken är att hon ska backa medans någon drar i svansen åt sidan men eftersom man oftast är själv så kan man även backa henne med huvudet i backen, de va inte så lätt att göra själv så vi får träna lite till=)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Efter att jag fått fingrarna uppätna några gånger så lärde sig Latina att backa med huvudet i backen så övning ger färdighet, och långa morötter hjälper :)

2012-01-14 @ 18:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0