Nuså

Har hon kommit! Happy Harmony ❤️

Hon kommer att kallas för "Myran"

Lotti har tagit åt sej mammarollen på fullt allvar och vill ha full koll på henne. 
Man riktigt ser hur moderskänslorna flödar 😊

Dag 340 kom hon på och det är ju helt normalt även om min känsla va att Lotti inte skulle behöva gå över tiden :)
Lotti stackarn hade det jobbigt ända från tidig lördag morgon tills hon va ute vid 01.15. Hon började bli arg och skrapa och vandrade i boxen lördagmorgon sen va hon lugn ett tag i hagen men vandrade mycket sen och hetsåt däremellan. När hon kom in på kvällen började hon nästan direkt att vandra, hugga galler, skrapa och hetsäta. Tyckte så synd om henne när jag satt och tittade på henne hela kvällen/natten 😔 tillslut så började hon vilja lägga sej ner och 2:a eller 3:e gången hon la sej så såg jag att vattnet gick (som tur var mot kameran). Då ska fölet vara ute på 30 min. Efter några minuter gick jag ut men inget syntes än fast g snart kom blåsan. 
Sen tyckte jag det tog jättelång tid innan det kom något ben så jag fick se att den låg rätt. 
Efter drygt 20 min så hade fortfarande inte huvudet kommit ut så då drog jag lite i benen så efter en stund kom huvudet och sen snabbt efter hela kroppen. 
Dom ser verkligen död ut när dom kommer och tom tungan hängde ut 😱 som tur var hade grannen varnat mej men det va iaf en skön känsla när hon började röra på sej 😊
Lotti fixade det utmärkt, la sej bra varje gång och låg kvar och tog igen sej precis som dom ska så fölet får blod genom navelsträngen, hon låg och smågnäggade lite och sen när hon reste sej gick hon direkt fram och pratade som sjutton och började putsa fölet ❤️
Så nu kan man titulera sej som uppfödare 😀 
Hon försökte börja resa sej nästan direkt, fast inga riktigt bra försök så efter ca 1h 15min så hjälpte jag och mamma henne upp och jag höll henne på vingliga ben en stund, så efter de gjorde hon lite bättre försök och till sist så stod hon och tog stapplande steg. 

Sen va det bara att vänta på att hon hittade tutten som hon nästan direkt började leta efter men det är inte det lättaste att hitta dit 😊 vi försökte hjälpa lite grann och lockade med nappflaska vid juvret mm. Tillslut efter ca. 2,5h hittade hon rätt, vi höll i Lotti i början då hon gärna ville snurra för att ha koll på henne, fast hon har inget emot att hon är vid juvret och diar så det är väldigt skönt 😊 
Sen gick jag och sov några timmar 😴
Skönt att man har kamera så man kan titta på dom då och då. 

Dom fick komma ut nån timme på fm och sen några timmar på em också, skönt att de ska vara bra väder nu ett tag framåt så dom kan vara ute större delen av dagarna 😊
Petra och Janne kom förbi sen och Petra tog massa fina bilder 😀
Men när dom skulle åka hem hade Myran hamnat på fel sida av stängslet 😱 så idag blir det att få ordning på strömmen. Och köpa en ny liten grimma, den jag hade köpt va som jag misstänkte alldeles för stor. 








Kommentarer
Postat av: P

Åh hon är superfin och sååå skönt att allt gick så bra!! ❤️❤️

2016-06-13 @ 13:01:12
Postat av: Mamma

Hon är så fin. Kul att man har varit med från början. Hjärtat bara sväller när man ser henne <3 <3 <3

2016-06-14 @ 08:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0